I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 12 February 2012

cerciter chenta (1)


“Ayah..tolongla..Nisa tak nak pindah..Nisa tak nak ikut ayah ke Johor..Nisa suke tinggal kat sini..Selalunya, Nisa akan dengar cakap ayah dan ibu..tapi kali ni..Nisa akan buat keputusan sendiri!” Bentakku kepada ayah.Aku tidak pernah meninggikan suara kepada ayah seperti ini.Mungkin kerana aku fikir aku sudah sukup matang untuk membuat keputusan.
     “Nisa..kalau Nisa tak ikut ayah dan ibu..Nisa nak tinggal dengan siapa di sini??kalau Nisa tak nak ikut sebab tak nak berpisah dengan kawan-kawan Nisa tu..Nisa tak payah risau sebab kita akan balik ke sini selalu..atau..Nisa tak nak tinggal buah hati di sini??”pujuk ayah dengan nada sinis.Ibu yang hanya diam disebelah ayah.Mungkin Ibu terkejut dengan bentakku tadi.kelihatan air jernih bertakung di kelopak mata wanita separuh unur itu.Ya ALLAH!!aku sudah melukakan hati orang tuakn.
       “Ibu..maafkan Nisa..Nisa tak sengaja..Nisa minta ibu dan ayah bagi masa untuk Nisa berfikir”, pintaku dalam sebak sambil berlalu pergi..
Ibu dan ayah hanya menangguk..
  Semalaman aku memikirkan masalah ini..Entah kenapa hati terasa berat untuk meninngalkan kolej..kerana kawan-kawan akukah?atau ada sebab lain?
   semasa kuliah Prof. Rafiq, aku hanya termenung memikirkan hal semalam..Buku nota kecilku diconteng..Tak sangka pula dalam banyak-banyak student, Prof. Rafiq perasan yang aku sudah di kayangan.
    “Annyssa!!tolong terangkan apa yang yang saya bebelkan dari awal kuliah” suruh Pr0f. Rafiq.Aku masih tidak kembali ke dewan kuliah.Entah apa yang aku menungkan.Dyna mencuit lenganku dan memberi isyarat bahawa semua orang sedang memerhatikanku.Dengan muka blur aku berdiri dan meminta prof mengulang soalannya.Alhamdulillah, berbekalkan kata kunci yang ditulis oleh prof, aku dapat menjawab dengan tepat walupun agak gugup.
     Selesai kuliah..Dyna mengajak aku ke kafe..tiba-tiba aku teringat yang aku belum memulangkan buku yang kupinjam di library..
   “ Eh Dyna!kau tunggu aku kat kafe lah ek..aku nak hantar buku kat library”, ujarku sambil memegang bahu Dyna.
   “Oryte beb!kau nak minum apa?aku orderkan..
   “Tak apa lah..nanti aku orderkan sendiri”
   “Elleh!aku tawu la kau nak usha mamat yang bancuh air kat kafe tu kan,” sinis Dyna.
   “ Pandai la kau..kalau aku nak cari pon..yang elok sikit kot..hehe..”
berderai ketawa kami..
  Selepas selesai urusan aku di library, aku terus ke kafe..tak sabar nak bagi hadiah birthday si Efa..
“Oit mak cik!!Selamat hari tua!!Aku sayang kau!!” sergahku ambil memeluk Efa..lalu kuhulurkan satu kotak kecil kepdanya..
Thanks darling,” ujar si birthday girl.
“Kejap-kejap!tak boleh heppy-heppy lagi..vanilla latte  tak ada..”ujar Sya.
“Jap aku pegi ambil..”ujarku..
Penuh berhati-hati aku memegang vanilla latteku ke meja..tiba-tiba..
DUSH!!!
Ade la sorang mamat ni langgar aku..habis air dia tertumpah atas baju aku.yang paling penting!!Vanila latte aku!!!hish!!
   “Assalamualaikum brader..tawu la brader jalan dengan cikaro hot  tu..tak kan sampai dah tak nampak jalan..”bidasku sambil meninggalkan mamat tu terpinga-pinga..sempat hatiku berbisik “hensem jugak mmat tu”
  Aku kembali ke tempat duduk dengan mulut muncung sedepa..Geramm!!mau aku cium jugak mamat tu tadi!
  “Adoi!minah ni..sakit hati betul la tengok orang masam-masam ni..nak kata putus cinta..pak we pon tak ada..”sangkal Sya..
“Eh! Mana air kau?” soal Dyna
Aku hanya berdiam dan membuka jaket jeansku yang basah..Sya, Dyna dan Efa hanya berdiam dan meneguk minuman mereka..Mereka tahu yang aku sedang ‘panas’..Aku membuka bicara..
  “Geng!aku kena pindah ke Johor!”
“hah!!”mereka bersuara serentak.
  “Ayah aku kan polis..dia ditukarkan ke IPD Johor Bahru..so..I have to follow my parents..aku tak nak pergi..tapi aku nak tinggal dengan siapa di sini..korang tawu lah parents aku macam mana..bukannye dorang harap sangat aku duduk sorang-sorang kat vila tu” terangku dengan nada sedikit sebak.
   “Aku boleh keluar hostel!Aku tinggal dengan kau..tu pon kalau kau tak kisah la..”tawar Sya..
   “Aku pun!!”sahut Efa
“Aku tak kisah..asalkan aku tak payah pindah..kejap-kejap!aku tanya ibu..”aku membahasakan perkataan ibu dengan mereka kerana mereka juga memanggil ibuku ibu.
truttt..truttt…truttt
“Hello, Assalamualaikum ibu..bla..bla..bla..”bicaraku dengan ibu di telefon.
“korang nak tahu ape keputusan ibu?”soalku
semuanya meannguk serentak.
“Ibu setuju!”jeritku
Senyuman kembali terukir di wajah-wajah kesayangan ku sejak 8 tahun dulu itu.
“Hah!sekarang baru la boleh celebrate” ujar Efa si birthday girl.
Berderai ketawa kami berempat.
Tiba-tiba, mamat yang langgar aku tadi masuk ke kafe..dia seperti mnuju ke arah kami.
  “Mamat tu baru masuk..dia sama kos dengan aku..dia exchange student dari Singapore..nama dia ape tah..lupe plak..”bisik Sya memperkenalkan mamat tu..

bersambung

~karya pertama ann~

No comments:

Post a Comment